måndag 4 januari 2010

Tumme tott

I morse skulle jag vara duktig och hälsosam, men tji fick jag. Jag försökte även skynda mig så jag kunde jobba in lite flextid då jag hamnat på minus. Jag tog fram min fina "grönsakshyvel" och började hyvla gurkan för glatta livet till min sallad som nyttiga jag skulle ha med mig till lunch. Inte nog med att jag hyvlade gurkan jag hyvlade även bort skinnet på min tumme. Det sprutade blod i hela diskhon och tillslut kom min man till undsättning. Han undrade varför jag inte skrek? Ja det kan man undra . Hög smärt tröskel har jag haft förr. Vi lade kompresser och satte dit rejält bra brun tejp som inte lossnar i första taget.

I eftermiddag funderade jag lite på hur vi skulle lyckas byta bandaget. Då insåg jag att jag nog var tvungen att uppsöka vårdcentralen för lite assistans, och de frågade varför jag inte kommit in tidigare. Och ja de vet jag egentligen inte. Men det är väll inte så farligt att blöda lite tänkte jag.

Efter lite slit, klippande och baddande i koksaltlösning så hade det mesta lossnat. Värsta biten var dock kvar den som hade satt sig fast i själva såret. Det var bara att bita ihop så ryktes även den bort och så började det att blöda igen. Nu kände jag mig dock trygg och tänkte att här vet de ju trots allt hur man ska göra. Jag fick något silikonliknande nät runt tummen och där utanför en kompress och sedan ett stort plåster. Nu har jag en tumme som ser ut att ges bort i julklapp. Det är ett fint vitt paket i alla fall.

Sedan var det bara att bege sig till apoteket och inhandla diverse slavkompresser, vanliga kompresser, kirurgtejp och sår tvätt för att själv lyckas göra samma behandling en gång om dagen. Det är tur jag är gift så att jag har två händer till att tillgå när det är dags.

Lite putt är jag för jag kan inte få på mig skidhandskarna med ett paket runt tummen och jag som verkligen vill njuta av att vi har snö. Måste komma på en bra lösning lagom till helgen för då hade jag och syster I tänkt besöka päronen för att få lite sällskap i skidspåret.

Inga kommentarer: