fredag 29 augusti 2008

Vilken mardröm...

Allt började igår. När jag kom hem från jobbet och efter en stund skulle öppna diskmaskinen då den skulle vara färdig. Då upptäckte jag att allt inte stod rätt till. När jag öppnade diskmaskinen så luktade det bränt och den hade heller inte gått klart och maskindisktabletten hade inte lösts upp. Jag provade att sätta på diskmaskinen igen men knapparna lös men man kunde inte höra något och sedan började dioderna att blinka. Jag upptäckte sedan att fler elektriska saker inte fungerade så som köksfläkten.

Jag gick till "proppskåpet" i klädvärden där vi har automatsäkringar. Där såg jag att en jordfelsbrytare hade lösts ut. Jag tryckte upp den igen och nu började vissa lampor att fungera. Däremot så var det många saker som inte fungerade. Tex min dator, köksfläkten, diskmaskinen, en tv mm.

I morse ringde jag därför min byggledare Hans på Hjältevadshus och han fick hänvisa mig vidare till en elektriker på huvudkontoret. Bosse som han hette var väldigt trevlig och hjälpsam och ringde till Vattenfall och gjorde en anmälan då han ville försäkra sig om att det inte var något fel på ledningen in till huset innan någon från småland skulle åka upp, enkel bilväg 4 timmar.

Efter att vattenfall varit på plats kunde de konstatera att någon kört på el skåpet och de har fått "nollan" att lossa. Förmodligen har inte den som installerade skåpet från början skruvat dit "nollan" då det verkade som att den skruven var lös. Ingen av de andra fastigheterna hade några problem och deras kablar satt fast.

Nu har vi ägnat hela kvällen åt att kontrollera vad som har gått sönder och inte. Man kan snabbt konstatera att allt som varit på standby eller som varit på har gått sönder. W hade som tur var stäng av sin dator helt och hållet så den får vi båda använda nu.

Nu måste vi dock kontakta Vattenfall igen och försöka få fixat alla trasiga sakerna. Det energin som vi nu får lägga på att få nya saker hade jag hellre lagt på att få i ordning på tomten eller övervåningen.

Jag är glad att huset inte har brunnit ner för de hade inte varit roligt.

3 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Usch vad obehagligt, vilken tur att du upptäckte det iallafall så det "bara" var saker som blev skadade. Jag är livrädd för sånt där. Läskigt när man inte själv har kunskapen riktigt så man kan kolla själv. Hoppas det går smidigt med att anskaffa nya saker! Ha en bra helg! Kram Petronella

Harry sa...

Ja det var/är inte alls roligt och det var mycket obehavligt innan man visste vad felet berodde på. Men det kommer bli en jobbig tid framöver innan vi fått nya saker igen.

Familjen Eriksson sa...

Oj, stackars er! Det där med datorn kan ju vara riktigt tragiskt om man inte är bra på att göra backup ofta, vilket vi inte är...

Hoppas det löser sig fort.

Kram