måndag 11 augusti 2008

Vindsgolv

När vi köpte huset så var övervåningen oinredd med isolerad. Vi valde att köpa till ett material paket som innebar att vi fick allt virke till övervåningen samt att det var just isolerat. Eftersom de inte fanns något inner tak så var alltså huset isolerat upp till nock. Detta tog vi nytta av och bestämde oss för att bygga en isolerad vind. VI har köpt råspont och lagt som golv på hela vinden. Detta har vi pysslat med i omgångar under byggnations tiden av övervåningen. Igår var två av mina småsyskon här och hjälpte oss på eftermiddagen och ikväll har jag och W själva lagt några rader. Nu har vi bara 8st plankor råspont kvar och det räcker till 1,5rad. Det är troligtvis 2,5rad kvar att göra så vi kommer att få köpa några brädor till sista raden. Virket beställde vi i februari/mars någon gång så vi har haft det här hemma ett tag. Det ligger under presenning men trots det har det ändå blivit blött. Det är lite bökigt emellanåt då råsponten har torkat efter några veckor för då blir det stora springor. Vi har nu bara satt några få skruv så att trät ska kunna torka och vi ska kunna slå ihop brädorna innan vi lägger de sista raderna. Här kommer lite bilder på hur det ser ut uppe på vår vind. Tak höjden upp till högsta punkten är 1,40 vilket är ganska bra. Man behöver inte krypa utan kan gå framåtböjd i mitten.

När vinden är helt klar kan vi börja lassa upp ännu mer saker där och få lite bättre ordning på grejerna. Vi kan även få lite bättre arbetsyta på våning två. Just nu står det fullt med saker i det som ska vara badrummet och de måste bort så vi ska boka en tid med mattläggaren snart. Jag skulle har ring till förra veckan för att boka en tid men jag har avsiktligt väntat då vi måste få bort sakerna där först samt vi har några gipsskivor kvar att sätta upp i just badrummet.




1 kommentar:

Tobbe sa...

Skulle vilja ha kontakt med dig. Jag har oxå ett hjältevadshus från 2002, och bygger i omgångar. Nu vill jag som du bygga förådsytrymme ovanför taket på övervåningen. Jag ser att du har fäst hanbjälkarna precis som dom visar på ritningen från hjältevadshus. Jag har gjort likadant. Med hanbjälkar på 45X95. Håller det verkligen (blir det inte svajigt) med bara råspånt över hanbjälkarna, för dom ligger ju på cc 120. Det var det jag ville fråga dig om. Har tänkt regla upp på hanbjälkarna med cc 60, men det själ ju ytumme samt att det blir ju lite tyngd på det hela. Du får gärna (hoppas på det) maila mig på tobbe63@hotmail.com och tala om ifall du har märkt av svikt eve risk för att trampa igenom taket med bara råspånt. Tackar för svar. Tobbe.