torsdag 25 september 2008

Att anlägga gräsmatta

Nu börjar det bli dags att sätta sig in i detta med att anlägga gräsmatta. Tomten börjar se riktigt bra ut på sina ställen. Nu måste jag bara samla på mig tillräckligt med kunskap för att känna mig redo för att så. Jag är fortfarande tveksam till om vi ska så nu på hösten eller vänta till våren. En annan sak jag funderar på är hur mycket jord vi borde köpa samt vilken sort? Nästa fundering är vilken grässort bör man använda? Bestämt är iallafall att vi ska så själva och inte köpa färdigt på rulle. Här nedan kommer några länkar som kan vara bra att ta en titt på för er som går i samma "anlägga gräsmatte" tankar.

http://www.olleberg.nu/06/Grasprogram/nyanlaggning.htm

http://www.viivilla.se/tradgard/sa-far-du-sveriges-vackraste-grasmatta.aspx

http://www.viivilla.se/tradgard/7-knep-for-gronare-gras-an-grannen.aspx

http://www.viivilla.se/tradgard/gronare-grasmatta.aspx

2 kommentarer:

Robban sa...

Vi kan kanske slänga in några tips för att hjälpa till, eller så kanske redan känner till dem.

Gäsmattejord ska ni ha, gärna ett lager på 10cm eller mer. Som gräsfrö skulle vi själva ha valt Weibulls Extra Green om vi hade sått. De växer förhållandevis långsamt och det betyder att det inte blir så tätt mellan klippningarna. Att grundgödsla den jord ni har och att gödsla i gräsmattejorden gör susen, gräset kommer växa så det knakar.

Om ni ska så nu har vi ingen aning om men det känns som det är i senaste laget. Det beror iofs på var i landet ni finns. Annars så ta det direkt i vår. Det blir lite mer vattning om det inte regnar men det får man nästan stå ut med. Titta in hos oss och se hur fint det blev även om vi rullade.

www.husihelvete.se

Harry sa...

Tack för tipsen jag ska ta dem i beaktande när det väll bli dags. Jag tror nog inte att det blir någon sådd iår. Det är som du säger lite för sent känns det som. Weibulls Extra Greeen känns också som ett bra val. Ang jorden så är de mitt största bekymmer. Just nu har vi massor med sand och sedan lite jord uppe på. Funderar på om jag borde blanda ut det hela med torv? Men som sagt vad vet jag vad som är bäst....