onsdag 10 juni 2009

Flaggstång fortsättning

I söndags så fortsatte arbetet med att gjuta klumpen för flaggstången. Vi började tidigt då vi var osäkra på hur lång tid det skulle ta. Vädret var lovande och solen sken till en början i alla fall.

Hazze var med oss ute och inspekterade gropen.


Jag tror den blev godkänd.


Dessa stenarna plockade vi upp från uppfarten och lade i botten på gropen.


Stenarna "in action"


Det gäller att stenarna hamnar rätt tyckte gubben som trampade på med sina gummistövlar i gropen.

Så där fint passar tunnan. Nu med locka på så att vi ska kunna ösa tillbaka sand runt om.


Tyvärr skedde det ett litet missöde då vi tippade flaket från minitraktorn över tunna. Trots att locket var på så tippade de och sanden åkte vips ner i tunnan. Det var således bara för oss att ösa ur. Det var inte roligt att få en timmes mer jobb på grund av det.

Vi spolade även vatten blandat med sanden så det skulle sätta sig ordentligt och bli packat.


Vattenslang måste man ha när man blandar betong, eller iallafall vatten.

Då var de så dags att börja blanda betong. Detta är något som ingen av oss någonsin gjort tidigare. Svärfar lämnade sin tombola i början av veckan sedan var det upp till oss. Lite små skakiga var vi i början då vi inte visste hur konsistensen skulle vara utan gick helt och hållet på vad som stod på påsen. Vi spädde dock ut det hela med makadam och lite sten.


Det rök så det var tur att skyddsglasögonen var på då dammet är skadligt för ögonen.



Även lillebror var på plats för att ösa i grus.


Hazze nöjde sig med att inspektera gropen sedan låg han mest och latade sig på uppfarten och vaktade flaggstången.


Vi lärde oss att man skulle hälla i vattnet först och sedan betongen i tombolan för annars fastnar det i botten vilket det har gjort här.


Medan gubben skötte tombolan så hjälpte min lillebror oss att rensa ogräs bredvid det framtida garaget. Det blev otroligt mycket finare när det var klart.



Molnen var oroväckande gråa....skulle vi hinna innan regnet?

Dags att hälla i färdigblandad betong i hålet igen.



Splash....splash...splash...
Opps betongen är slut men vi har inte nått upp till kanten??? PANIK!?!?! Vi trodde vi hade räknat och köpt betydligt mer än vad vi behövde plus att vi drygade ut med sten och grus med ändå räckte det inte. Jag fick i ilfart det eminenta uppgiften att illa kvickt åka till närmsta Byggmax vilket ligger i Uddevalla. Tog ca 30min skyndade mig järnet att slänga in 4 påsar à 25 kg i bilen. Jag snubblade och höll på att bryta armarna när jag nästan stupade framlänges men jag släppte påsen i farten och lyckades återfå balansen. Men påsen gick sönder. Efter en timme var jag hemma igen och nu hade himlen öppnat sig.


Svärfar anlände precis innan jag fick åka till Byggmax så de tog lunch medan jag var iväg. När jag kom tillbaka så satte de fart och gjorde de sista jobbet.Medan jag och lillebror satt under entrétaket och tittade nyfiket på. Ser ni svärfars bil till höger i bild som han söndagsåkte med hem till oss. Den åkte vi i från kyrkan till festen när vi gifte oss.

Så här blev slutresultatet. Nu ska det bara härda ordentligt och sedan ska jag lägga kantsten runt och troligtvis dekor sten uppe på så man slipper se den fula betongen.

1 kommentar:

Jennie sa...

Hej!
Ja, jag har använt mig utav gimp för att göra det. det är lite knöligt att förklara. Men i verktygsfältet som kommer upp när man öppnar gimp. (där man även kan välja färger, markering, text osv) där finns det en symbol som man använder för att vrida bilden. Om du kollar så ser du det ganska snart, sedan vrider du bara bilden som du vill. Det är bus enkelt. Vet inte om man kan ändra stlk på flera bilder samtidigt.