tisdag 2 juni 2009

Trädgården tar form

Nu var det några dagar sedan jag publicerade något här på bloggen. Det beror på att jag har haft rugbymatch både lördag och söndag samt att jag har haft en av mina underbara systrar på besök. Så kul när någon av dem är här och så tomt när de åker. Vi har dock gjort en himla massa saker under hennes besök. Själv har jag varit väldigt mör efter två rugbymatcher men trots de så började vi på söndag kväll med att tapetsera klart i vårt blivande sovrum.

Tyvärr ser man alltför väl vart jag har spacklat igen öppningen. Inge vidare med andra ord. Jag får bakläxa... Det är banne mig inte lätt att få till snygga spacklings skarvar när man inte har någon insjunkning på gips bitarna, det är omöjligt rent ut sagt. Nä nu ska jag sluta skylla ifrån mig och helt enkelt inte utnämna mig till Sveriges bästa spacklare. Jag är helt enkelt en glad amatör som fortfarande har mycket att lära av proffsen.

Vad har vi då mer gjort....


Här har vi lagt ut täckbark, det behövs dock en stackars täckbarkspåse till innan de tär klart. Här har jag även fyllt ut vägen med grus så jag slipper en massa ogräs där att klippa och rensa så småningom.


Häcken har börjat blomma redan. Jag trodde inte de skulle ske förrän nästa år men ack så fel jag hade.


Flaggstången däremot den ligger kvar den den legat sedan i tisdags helt orörd. Men ikväll kommer svärfar med cementblandaren och till helgen planerar vi för att gjuta en stor klump som den kan fästas i.


I lördags medan jag var och roade mig genom att få en massa blåmärken på en rugbyplan så höll min man förbrilt på att gräva ett dike som han sedan fyllde med fin jord som vi till hösten ska plantera sista häcken i. Det är närmare bestämt 47,24 meter som skulle grävas upp. Nu är det gjort. Det var dock högar med sand kvar då diket fylldes med jord. De högarna har jag och syrran krattat ut och sedan har vi kört med minitraktorn och välten för att platta till. Efter det var det dags att köra ut jord.

En bild på den eminenta minitraktorn som gör livet så mycket enklare för oss. Nu med harven på. Syrran körde nämligen runt, runt, runt med den för att få bort ogräset som hade börjat växa till sig där vi hade lagt ut jord men ännu inte hunnit så ännu. Men nu ser det mycket bättre ut.


Titta inget ogrsäs i sikte....tacka vet jag minitraktorn.


Så här ser det ut där vi har kört ut jord samt plattat till. Jorden börjar sina nu så vi behöver ett lass till. Det är bra om det får ligga och platta till sig också så vi slipper gropar och får en fin och slät gräsmatta. Troligtvis sår vi de som är var till hösten. Hoppas på det!


Så här liten är den sista jordhögen nu. Det är inte alls mycket.

Så nu vet ni vad vi har pysslar med de senaste dagarna.

Inga kommentarer: