onsdag 5 augusti 2009

Finnkampen nästa!


Det har varit några händelserika dagar för mig den senaste tiden. Jag har passat på och hälsat på hos båda mina systrar i både Örebro och Trollhättan. Dessutom har jag varit på rugbyturnering i Stockholm. Men de som sticker ut mest och som jag kommer komma ihåg längst är min friidrottande systers prestationer under SM i Malmö.

Min syster som under midsommar helgen gjorde debut i landslaget på Lag-EM och redan då förbättrat sitt personbästa med några sekunder. Hon har nu fått vara frisk och hel hela sommaren och har tränat på hårt och det har gett resultat. Hon lyckades nämligen i helgen vinna SM på 400m och på en kanon tid på 53.01!!!!!! Det är den nionde snabbaste tiden genom tiderna på den distansen i Sverige. Hon petade ner Klüft från topp tio listan. Visst att vi alla visste att hon ännu inte haft bra väder och bra motstånd där hon kunnat få ut all sin kapacitet men så här fort var det nog ändå ingen som trodde att hon skulle persa. Nu har hon persat med 4 sekunder under denna säsongen och 1,66 sekunder bara på SM.

Hennes stora mål för denna säsongen var att få springa på Finnkampen och nu är hon redan klar för den pga att vinnarna på SM får garanterat en plats. Nu är det därför hårdträning i en månad innan det är dags att visa finnskorna. Hon är dessutom storfavorit eftersom en av finskorna sprungit på 53.80 de övriga ligger på en tid runt 55 sek. Det kommer blir översvämmat med folk som ska sova hos oss under finnkampshelgen och det ska bli såååååååå otroligt roligt.

Nästa WOW är att a-kvalgränsen vid förra EM låg på 53,40, för nästa års EM vet vi inte gränsen ännu men så mycket borde den inte skilja. Det är inte bara min syster som sprang bra i loppet utan det var många det blev ett historiskt 400m lopp. Se här.

Nu blir det svårt för mig att välja då min man ska simma masters VM i Göteborg samtidigt som min syster troligtvis kommer springa EM i 400m i Barcelona samma tid. Vad underbart det är att vara omringad av duktiga idrottare.

Inga kommentarer: