onsdag 26 augusti 2009

Hurtbulle


Nu börjar det dra ihop sig till helg och det gäller att jag har alla planer i styr. Bland annat så ska jag baka Hurtbulle och bjuda på till frukost. Det blir på fredagkväll som jag får baka den. Jag har provat den innan så jag vet att det är otroligt god och nyttig på samma gång.

Ingredienser

1 st

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

Receptet kommer från Arla.se

Inga kommentarer: