onsdag 26 augusti 2009

Nya växter

Precis hemkommen från Nisses handelsträdgård i Uddevalla med en massa juveler.
Jag har köpt månadssmultron som jag ska plantera under mina fruktträd så att fukten hålls kvar bättre. Köpte en svartvinbärsbuske, hallonbuske, årets perenn, ljung som jag ska plantera i en kruka samt en vit höstaster som ska stå i en annan kruka.

Än så länge står de och väntar på att få komma ner i jorden. Det får bli morgondagens projekt.


Jag lyckades även snubbla över denna fina sten som det står Välkommen på och den slank ner i korgen illa kvickt. Den är jag jätte nöjd över.



Eftersom jag inte är alls kunnig när det gäller trädgård så gäller det att fråga när man får chansen och hos Nisses där kan man fråga. Smart som jag var tog jag med mig både en gren från vårt "Välkomst träd" som man möts vid när man svänger in till oss samt namnlappen till våra fruktträd.


Här ser ni "Välkomstträdet". Nu undrar ni kanske varför jag behövde ha en gren med mig av detta träd. Anledningen var att sist jag var på Nisses och diskuterade vilka träd jag ska plantera på min framsida så berodde det lite på vad detta var för träd. Olika träd kräver olika mycket vatten och näring och hade jag planterat ett fruktträd för nära detta träd så kanske inte mitt fruktträd hade överlevt. Jag fick nu reda på att trädet var en Sälg och är mycket aggressiv vad gäller vatten och näring. Så det var bra att jag fick veta det.

Har man dåligt minne så måste man ha med sig lappar och det var därför som lapparna från fruktträden fick följa med. Vi har fått jätte goda plommon som jag visat i ett tidigare inlägg men på vårt fin blommande äppelträd har äpplena lyst men sin frånvaro. Varför har jag undrat, men nu har jag svaret. Äppelträdet är inte självfertilt utan måste ha ett annat äppelträd som kan pollinera det. Så nu fick jag en lista med mig hem så vi kan provsmaka de olika äpplena som vi skulle kunna ha. Så det var inte så enkelt som jag hade hoppats. Ang plommonträdet så är det självfertilt därför har vi plommon på det.

Hade vi bott i ett mer tätbebyggt område så kanske någon av grannarna hade haft ett äppelträd som kunnat pollinera vårt men så är inte fallet här ute på landet.

3 kommentarer:

Maria sa...

Hej där Harry,

vad du har blivit snajsig i trädgården. Så duktig och vetgirig du är:)

Vilken grej det där med äpplena. Alltså ska man ha två då för att de ska para sig och sedan bära frukt. Helt naturligt iofs. Undrar om inte det var det fröken försökte förklara där på någon lektion jag tyckte var tråkig och därför drömde mig bort.

Vilken tur att jag har alle er bloggare. Nu kan jag ta igen allt jag borde lärt mig i skolan;-)

Apropå skola och ungar. Kommer osökt att tänka på det du skrev om din lilla grannflicka som plötsligt pratade med dig lite. Akta dig för att bli tjenis med henne allt för mycket. Alexandra blev varse det i somras. Småbarnen runt omkring började prata med henne då hon var mycket ute på tomten. Sedan dess ringer de på dörren typ två gånger per kväll och undrar om Alexandra får komma ut och leka med dem. Hahaha. Jag tycker det är gulligt men Alexandra tycker det är jobbigt.

Kramis kramis

Maria

Harry sa...

Maria:
Ja jag är helt novisch när det gäller trädgården. Jag vet dock hur man plockar av vinbär och hur man gör när man ska göra rårörd saft för de har jag fått göra när jag växte upp somrarna i ända. Jag sov tydligen också under pollinerings lektionen :-D

Ang granntösen så springer hon gärna in till närmsta grannen de har umgåtts mer så jag förstår precis hur du menar. Jag får helt enkelt se lite farlig ut emellanåt och inte bjuda på glass och godis för då lär jag aldrig bli av med ungen *hehe* Fast jag kan tycka det är lite roligt ibland.

anna sa...

vi köpte faktiskt äppel och plommon träd bara för nån veckor sen. Fick bli två äppelträd så dem kunde pollonera varandra :) Härligt med massa frukt i trädgården sin :)