lördag 6 december 2008

Det spökare i elementen


Kom precis på vad W pysslade med halva dagen. Det har varit kallt i vårt hus under de senaste dagarna. Detta är väldigt konstigt eftersom vi nu har satt på elementen på övervåningen. När jag gick upp igår för att känna om det var någon värme där uppe så var det kallt. Elementen var kalla och alla kopplingar likaså. Vi kunde inte förstå varför det var så. Jag ringde därför "snickar akuten" (min pappa) och frågade om han hade något tips. Lufta elementen var det enda han kunde komma med. VI provade detta men ingen skillnad. W läste instruktionsboken till vår NIBE Fighter 360P fram och tillbaka. Han ökade trycket medans jag fortsatte lufta elementen men allt var för gäves. Svärfar kom idag och även han kliade sig i huvudet och visste inte riktigt vad det kunde bero på. Min man provade därför att lufta hela pannan och det visade sig att där fanns det luft bubblor. Men tror ni att det hjälpte??? Nej just de. Men efter några timmars frenetiskt kämpande provade W att skruva bort ett lock underpannan och där under hittade han en "skruva" som man kunde skruva p med en 6 kantad nyckel. Han skruvade på den och vips blev det fri passage för vattnet att ta sig UT från elementen och in i pannan igen. Vi hade alltså inte haft en genomströmning utan vattnen hade bara fyllts upp i elementen och sedan blivit stående där i. Nu däremot fungerar värmen igen och vi har blivit flera erfarenheter rikare.

Inga kommentarer: