tisdag 28 april 2009

Ta dig i häcken!

Mina funderingar just nu handlar om Häck. Ska vi ha en vintergrön häck? En häck man måste klippa? Ska vi följa trädgårdsarkitetktens ritning? Ska vi köra samma häck som vi redan har planterat på baksidan? Som sagt det är snurrigt i min hjärna just nu.

På baksidan har vi planterat en svart Aronia Häck



Trädgårdsarkitektens förslag till häck är Norsk Brudspirea


Ingen av dessa häckar är vintergröna. Svart Aronia kan man ha friväxande vilket vi har tänkt men jag har ändå en känsla av att den kräver mer omvårdnad än den norska brudspirean. Eftersom jag är helt novis när det gäller trädgårdsplantering och planering och dyligt så känns det lättast att bara följa trädgårdsarkitektens råd. Jag ska ringa runt till olika plantskolor och ta reda på vad plantorna kostar. Vi har ca 90 meter häck som ska sättas så det kommer kosta lite. Vi får ta lite i taget helt enkelt.

1 kommentar:

Marie sa...

Är aroniahäcken på bilden er egen? Den är jättefin! Jag funderar på att plantera en aroniahäck, men har läst att den lätt blir gles, men den på bilden ser ju jättefin och tät ut! Hur hög är den ungefär? Hälsningar från Marie