torsdag 14 maj 2009

Här händer det MASSOR!

Igår var en tung dag. Vi upptäckte nämligen att det skulle regna idag. Vi som var sååå nära att få marken tillplattad för att kunna så. Vi jobbade febrilt för att få marken så platt så möjligt. Samtidigt avundades vi grannen som dagen innan gjort klart allt förarbeta och nu bara körde runt och sådde.
Minitraktorn gick varm och liksaså blev vi varma efter att ha gått varv efter varv med denna pall

Hålorna som vi hittade fyllde vi igen med denna jorden

Det utbyttes en del fula ord under arbetetsgång för vi var frustrerade och ville så gärna så vi också. Min far tyckte INTE att det var tillräckligt plant och fint för att så medans vi så gärna ville. Tillslut tog jag ett beslut och det blev att VI SÅR!. Hur illa kan det bli liksom? Det är ingen puckelpist och visst kommer det bli lite sättningar men då får vi dressa mattan nästa år helt enkelt. Vi har väntat och väntat och väntat på att marken ska både sätta sig och bli tillräckligt plan. Vi har även köpt in dyr jord vilket ingen av våra grannar har gjort och de har ändå fått gräsmattor fast kanske inte gröna hela året?! Jag kan säga att jag var riktigt sliten i kroppen i morse när jag vaknade för det var en tung dag ute hela dagen. Vi var inte inne förrän kl 22 då vi vältrat klart. Puh nu är det gjort och det känns lite blandat. Jag undrar fortfarande om vi gjorde rätt som sådde igår eller om vi borde lyssnat på min far och väntat lite till? Svaret får vi om några år.

Såvagnen som vi fick låna av grannen

Tyvärr är det ju så att jag alltid är med och grejar överallt så det är svårt att gå ifrån och ta kort. När man är en DynamitHarry så kan man inte bara säga att nä jag orkar inte de får du göra till min man när jag är minst lika stark om inte starkare?!? Undra om han håller med? Men tar man 70kg i bänk så kan man inte kalla mig svag iallafall.

Åter till gräsmattan. Vi sådde tillslut med Weibulls Extra Green och nu väntar vi oss en riktigt grön och långsamtväxande gräsmatta. Det ska även bli väldigt spännande att se skillnaden mellan vår och grannens matta som han också sådde igår. Nu ska ni dock inte sätta klackarna i taket och jubla över att vi sått överallt för så är INTE fallet. Vi har koncentrerat oss på baksidan samt ena kortsidan. Vi har minst lika mycket kvar om inte mer. Det är tur att vi har något att göra i sommar.


Dagens arbete
Vad har vi då gjort idag? Inte har vi legat på sofflocket iallafall. Eller kanske lite på förmiddagen vissa av oss. På eftermiddagen for jag dock iväg till Blomsterlandet för att hämta hem 90 plantor Norsk Brudspirea. Dessa plantor har jag, min mamma och även W (som hjälpte till i 40min) planterat idag. Det blir så otroligt fint. Nu börjar det känns som en trädgård på baksidan. Vi fick till en fin böj på häcken. Tyvärr jobbade vi in i det sista tills mörkret kom och jag har inte kunnat ta några bilder då jag låg kravlandes på alla fyra med rumpan uppstickandes mellan häckplantorna och grävde. Inte lätt att fota då. Jag lovar att jag ska komma upp med lite bilder.

Imorgon åker mina föräldrar ner till skåne och då ska jag se om jag inte kan fota lite i trädgården så ni får själva hur fint det nu blivit.

Om ni undrar vad min pappa har gjort hela dagen så ska jag se om jag orkar skriva ett inlägg om det imorgon. Så håll ut till dess.

Inga kommentarer: