onsdag 12 mars 2008

Lite av varje!

Stagnation
Nu känns det som om mitt liv har stannat upp. Jag hade behövt resan till alperna som vi skulle åkt på förra veckan för att komma bort från den gråa trista vardagen. Det känns som att det enda man gör är att jobba laga mat och städa. Vad är det för liv egentligen? Jag kan inte heller varken spela rugby eller basket eftersom mina fötter strejkar för mig. Därför får jag hitta andra träningsformer. Jag har funderingar på om jag ska våga anmäla mig till vänern runt men jag vet hur mycket träning det krävs om det ska kännas som en behaglig resa runt sjön. Jag känner att jag måste sätta upp några fler mål både långsiktiga och kortsiktiga så jag kan bli mer motiverad.

Hälsa
Målet för igår var att jag skulle gå minst 5000steg. Jag har en stegräknare i min mobil och mobilen ligger alltid i min byxficka så det hänger alltid med. Igår nådde jag bara upp till 3784steg. Däremot så gick jag på 30min spinning igår som inte är medräknade. Men mitt mål är att komma upp i 5000steg som vardagsmotion. Idag har jag tyvärr glömt min mobil hemma så idag blir det inte alls många steg räknade.

Jag har nu varit duktig och tränat två dagar i rad. I måndags blev det rygg och triceps och i går blev det som sagt 30min spinning vid lunch tid. Det känns väldigt bra hittills och planen är att gå till gymmet även ikväll. Det var dock väldigt svårt att kliva upp i morse. Det var så otroligt skönt att ligga kvar i sängen. Dessutom drömde jag och ville gärna att drömmen skulle få ett lyckligt slut innan jag steg upp. I vaniga fall brukar jag aldrig komma ihåg mina drömmar. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt. Sover man bättre om man minns sina drömmar?

Ekonomi
Nu har jag tagit mig i kragen och kommit gång med min bokföring för min hushållsekonomi. Programmet på www.overblick.se uppfyllde inte mina förväntningar då det var för avancerat att komma igång. Jag ville ha ett väldigt enkelt simpelt program där man kunde starta med en gång utan att först behöva sitta och läsa på i flera timmer. Det blev för mig ett vanligt simpelt Excel ark. Precis så jag gjort tidigare år. Däremot så fick mina kolumner andra benämningar. Tex känns en kolumn för alkohol helt absurt då det är så ytterst sällan det införskaffas numera till skillnad mot studenttiden då det blev en del fester. Istället pryds mitt ark av kolumner så som Hazze (vår katt), bil, bensin, försäkringar, boendekostnad bla. Jag undrar om det är många vuxenpoäng på att ha koll på varenda krona som passerar både in och ut. Jag har även börjat läsa en bok som jag har haft stående i bokhyllan i över ett år, "Ta makten över dina pengar". Den är bra på många sätt den får en att se livet på ett annat håll och man funderar lite mer på vad man tycker är viktigt i livet samt vad man prioriterar, kan rekommenderas. Jag har hittills läst 1/3.

Huset
De senaste dagarna har det stått ganska still på övervåningen. Ingen av oss har orkat göra nått. Elektrikern var här i måndags och tittade och ska komma tillbaka i början på April och då måste vi ha reglat klart samt satt upp alla eldosor. Min man var iväg igår för att hämta TV.n då åkte han även in på Bauhaus samt Byggmax för att köpa skruv men han glömde de skruvarna vi behöver för att få upp eldosorna. Så nu kommer det bli ytterligare en tur till Byggmax.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blev det ingen resa till alperna pga att weine har gips? Va ni tvungen å pröjsa 8000 var ändå??

Harry sa...

Vi fick tillbaka alla pengarna. Hälften fick vi av researrangören pågrund av att vi senast en vecka innan. Resten fick vi av vårt försäkringsbolag då vi har en eftra reseförsäkring i vår hemförsäkring. Så den försäkringen täckte de resterande utläggen.