torsdag 26 februari 2009

Att sy draperi

Nu ska jag visa vilket draperi jag har sytt till vår trådback som vi förvarar våra handdukar i. Jag tycker inte om att man har kunnat se handdukarna genom lådorna. Gillar inte alla olika färgerna som då kommer fram. Därför bestämde jag mig för länge sedan att jag skulle sy ett draperi för att dölja detta. Däremot har det inte varit helt enkelt att hitta ett tyg som jag varit nöjd med. Vid ett tillfälle på IKEA sprang jag dock på just "de" tyget. Jag tyckte genast att det skulle passa bra och särskilt dyrt var det inte heller.

Så här såg trådbacken ut innan min förvandling.

Jag började med att klippa till lagom stora bitar.....

...och därefter fållade jag kanterna.



Därefter var det dags att sy kanalen upptill. Dock så tabbade jag mig och lade upp draperiet nertill INNAN jag sydde kanalen där uppe. Det är betydligt enklare att få rätt längd om man gör den översta kanalen först. Men jag lyckades få till det utan att behöva sprätta.

Jag köpte vajrar hos GN Textil i Stenungsund 14 kr för det jag behövde. Det var som hittat tyckte jag.

Och slutresultatet blev...

Inga kommentarer: