fredag 10 oktober 2008

Hurtbulle

Igår bakade jag ett bröd som min granne tipsade mig om och mums vad gott för att vara så nyttigt och så himla lätt att att baka. Det kommer definitivt blir fler limpor av detta bröd.


Ingredienser (1 st limpa)

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här
Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

2 kommentarer:

Charlottas hemmaplaner sa...

Tack för tipset om detta nyttiga bröd! Så enkelt det verkar utan jäsning. Bara att röra ihop och grädda. Skall definitivt provbaka!
Trevlig helg!
//Charlotta.

Lena sa...

Hej!

Var ju tvungen att tjuvkika härinne hos dig, nu när du kommenterat hos mig :)
Du inspirerade mig till ett nytt inlägg ang att "orka" laga egen mat. Hoppas det var ok att länka till inspiratören, annars får du hojta till.
Du fick mig att fundera lite ser du.....men bara i positivt bemärkelse :)

/Lena
http://storfamilj.blogspot.com