tisdag 21 oktober 2008

Ovanlig sjukdom...

...har jag fått. För när jag berättar för folk som frågar att jag har svalgkatarr så ser alla väldigt frågande ut. Efter att ha gått med halsont i tre veckor så ringde jag till vårdcentralen och bad om att få göra en halsodling. Jag fick istället träffa min husläkare och han kunde konstatera att jag har svalgkatarr orsakad av virus.

Svalgkatarr innebär inflammation i svalgets slemhinna och orsakas av virus eller mer sällan av bakterier, i regel streptokocker. Katarren uppträder vanligen i samband med förkylning och ger ett rodnat och irriterat svalg. En bakterieorsakad infektion ger i allmänhet högre feber och större besvär än en virusorsakad. Den medför i många fall också variga tonsiller och uppsvällda, ömmande lymfkörtlar och kan i undantagsfall behandlas med antibiotika efter en streptokockinfektion, som obehandlad kan ge reumatisk feber. Behandlingen i övrigt består av vila, riklig vätsketillförsel och aspirinintag vid behov. Besvären avtar i regel inom en vecka.

1 kommentar:

sophien sa...

Jag fick ordinationen av min första läkare att "symptombehandla" dvs. har jag ont i huvudet, ta en huvudverkstablett. Två veckor senare (då jag fortfarande inte blivit bättre)gick jag till en annan doktor och fick min andra penicillinkur. Samt luftrörsvidgare och kortisonspray till näsan. Och nu börjar det kännas bättre (äntligen). (Jag var hos doktorn förra torsdagen.)

Krya på dig!