lördag 11 oktober 2008

Ta er i häcken.....

Idag har vi trotsat väder gudarna och varit ute i det fria. Det var jag, min man, granntjejen och hennes mamma samt grannens syster dotter som hjälte till lite även hon. Jag har varit sjuk i 1,5 vecka så jag försökte ta det lite lugnare. Halsen kändes bättre under dagen men jag känner lite nu på kvällskvisten. Vi har alltså sätt vår häck av Svart Aronia mellan oss och grannen.
Sträckan som vi har planterat häcken på är 44.68meter och vi beställde 140 plantor. Vi räknade ut att vi skulle sätta dem med 32 cm mellanrum. Trots att vi tillverkade en mät pinne så blev det 9 plantor över. Troligtvis har vi fått några extra. Jag har inte i efterhand räknar hur många plantor vi har planterat men en vacker dag kanske jag går ut för att kontrollräkna.

När vi skulle plantera häcken så grävde vi ett dike på ca 50cm brett och 30cm djupt. Vi hade sedan köpt en pall med planteringsjord vilket är 42 säcker á 50 liter. Det blev en säck på en dryg meter som vi sedan blandade ut med den jorden/sanden vi hade grävt upp. Vi försökte blanda så gott de gick. Vi tog sedan en planteringsspade och grävde en grop. Det var viktigt att man inte böjde på rötterna när man planterade hade vi läst oss till. Vi använde oss av vår mät pinne för att få rätt avstånd på plantorna. Innan vi ens började att gräva diket så hade vi spännt upp ett snöre mellan gränspinnarna så att häcken skulle bli centrerad i mitten. De snöret var till god hjälp även när vi satte plantorna sedan.

Planen är att vi även ska lägga bark runt plantorna. Eventuellt så avvaktar vi med det till tidigt på våren det beror på vädret och vårt humör.


Så här såg det ut då jag och min man köpte 42 säckar jord hos en handelsträdgård här i byn.



Så här såg det alltså ut när vi hade fått ner alla plantorna i jorden. Efter de så ägnade vi någon timme åt att kratta bort den överflödiga jorden som mest bestod av grästuvor.
Närbild på en av plantorna. Till våren så kommer den få fina vita blommor och till hösten får den svarta bär som man kan göra saft, sylt eller en massa annat. Det ska bli spännande att se om vi får några bär redan nästa år.

1 kommentar:

Maria sa...

Oj vilket jobb! Du får nästan ta det lite lugnt så att du inte drar ut på din sjukdom i onödan. Bästa medecinen är vila. Lyssna nu på mamma;)

Kul att se er plantering. Vi ska sätta vår häck först nästa vecka fast det blir "bara" ca 20 meter;) Nu blev ju jag jättesugen tack vare ditt inlägg!

Förresten, såg härom dagen ditt inlägg om eldning i kaminen. Visst är det mysigt, och särskilt mysigt med tanke på att man själv lyckats montera kaminen;)

Ha det gott och krya på sig;)

Kramar Maria